Holdkampe på Halloween

Mandag aften indledte 2. og 3. holdet deres holdsæson. Det blev til en sejr og en uafgjort. Uffe skriver om kampene:

Af Uffe Bonde Eriksen

Viby 2 og 3 var ude og spille holdkamp den 31. oktober. Viby 2 spiller 5 runder i 8 mands hold og Viby 3 spiller 7 runder i 4 mands hold.
Viby 2 spillede i VRS (Vejlby-Risskov Skakklub), som ligesom vores er en hyggelig klub, som holder til i Vejlby sognegård. Jeg synes, det er spændende at spille på hold og følge med i hvordan det går de andre undervejs. Jeg kørte med Mogens derud, som i øvrigt også er holdleder på vores hold. Vi fik en god snak om holdskak, eller det var vist mest mig, der talte. Han er en af de gamle “rotter” ligesom Ove Kehlet, der har været med i klubben siden halvfjerdserne. På papiret var vi de stærkeste, men man ved jo aldrig… Karsten Fyhn på førstebræt havde meldt afbud, men Bjarne Jensen fra vores mesterklasse var stand-in, så det var en forstærkning.

Bjarne Lysgaard-Egebjerg spillede ret hurtigt men sikkert mod en dansk-polak Piotr Zbierajewski på bræt 5. Jeg har tidligere havde mødt ham i en VRS turnering sidste år. Han har som ung været rated noget højere, ca 1700 og har genoptaget skakken, ligesom jeg har. Jeg sad ved siden af dem og så Bjarne snuppe hans tårn. Piotr gav op kort efter. Det var det første point i hus.

Søren Graugaard Christensen spillede på bræt 2 mod Jørgen Rasmussen. Desværre løb Søren ind i et tårn, der stod på linje med konge og dronning uden noget andet imellem.

Søren Larsen på bræt 7 vandt et slutspil mod Poul Guldbæk Olesen, hvor han havde 1 bonde i overskud, men 2 fribønder i kæde på 6. og 7. række. Poul og Søren fortalte bagefter, at Poul kunne have byttet et af tårnene af og fået noget modspil, men mente det var bedre at have flere officerer, når han var bagud materielt. Det er det også, men det kommer jo også an på stillingen. Og det er det, der er så spændende ved skak; der er regler og ideer, man må vurdere, men til syvende og sidst må man træffe et valg. Nogle gange ved man bare ikke, hvad der er det rigtige valg før… ja… bagefter.

Brian Kristensen spillede remis mod en ung Sebastian Als Mortensen, hvor Sebastian ellers førte med 1 bonde, men der skulle iflg. Brian spilles præcist spil for at vinde.

Kort efter vandt jeg selv på bræt 6 mod en ældre hyggelig herre, der passede kaffen i klubben, Hans Jørgen Mikkelsen. Jeg kluntede i starten, afgav frivilligt en bonde for aktivt spil, men Hans kunne faktisk havde taget en ekstra bonde uden at jeg fik kompensation; så det overså vi begge. Jeg fik udnyttet min aktivitet med 2 fribønder i kæde på 6. og 7.række, hvorefter han opgav.

Benno spillede på bræt 3 mod Erik Møllmann Bøye og vandt. Jeg så Benno stod bedre i midtspillet, men så ikke slutningen. Erik spiller normalt meget aggressivt og atypisk, men det kunne jeg ikke se i hans stilling. Jeg har spillet mod ham 1 gang før, og der blev jeg fuldstændig mast, hvor min konge endte i skudlinien ude midt på brættet.

Mogens på bræt 8 og Bjarne på bræt 1 var begge i et par meget lange og spændende partier, der var som ægte halloween-gysere. Mogens spillede mod Peter Schleisner, som forsvarede sig glimrende mod Mogens’ stærke angreb med 2 tårne og dronning mod hans kongestilling. Peter forsøgte med modspil med bønder mod Mogens’ kongestilling for at lirke den op og sikkert prøve et matangreb med dronning og tårn – jeg blev i hvert fald i tvivl om hvem, der ville trække det længste strå. Mogens spillede dog stærkest i slutspillet og fik en centrum bonde frem på 7. række, og så opgav Peter. Her er partiet:

Bjarne på bræt 1 spillede mod Thor Kejser i en gyser, der varede over 4½ time. I midtspillet var Bjarnes dronning i en binding, som så umulig at komme ud af uden at miste springeren. Da jeg senere så partiet, var han kommet ud af den, men havde tabt en kvalitet og havde en dobbelt bonde, mens Thor havde en fribonde i midten på 5. række. Bjarne havde dog et løber-par mod løber og tårn, og han brugte dem elegant. Thor var i tidsnød med 1½ minut igen og satte tårnet i slag og gav op kort efter. Jeg var imponeret over hvordan Bjarne udnyttede løber parret og skabte et minefelt for Thors tårn og konge.

Så vi vandt 6½ mod 1½. Denne aften var virkelig som en halloween-gyser (eller valg-gyser) med spændende partier.

Torben Fogh er holdleder for Viby 3 og skriver følgende:

Viby 3 indledte sæsonen ude mod Hadsten.
Vi var ramt af et par afbud, men trods det var der lagt op til en jævnbyrdig kamp da statistikken sagde 1,98-2,02, altså en mikroskopisk fordel i vor favør.
Først færdig var Ruben, som lykkedes med at føre en bonde gennem forsvars rækkerne og forvandle denne til en dronning.
Hurtigt derefter kunne Eskild også forlade brættet med en sejr og dermed en føring på 2-0 til os.
Jeg selv (Torben) havde et spændende og jævnbyrdigt parti, hvor det imod slutningen lykkedes at bringe mig i front med tårn + løber + 4 bønder mod tårn + 5 bønder, hvoraf den en ene var en fribonde. Jeg følte selv jeg havde godt styr på tingene, men som det ofte går når man føler sig ovenpå kan man godt blive lidt uopmærksom. Således også her, hvor jeg overså at modstanderen kunne ofre sit tårn med en skak, hvorefter fribonden kunne forvandles til dronning. Kort efter røg også min løber og jeg måtte kapitulere.
Sidst færdig var Roberto, som sad med løber mod springer, men desværre også med en overvægt af bønder til modstanderen, som han ikke kunne modstå.
Dermed endte det med 4 hvide sejre og dermed 2-2, som forudsagt af statistikken.
[Uffe: Jeg spillede selv i Viby 3 sidste år, hvor vi tabte 3½ – ½, så det var en klar forbedring.]

Uffe Bonde Eriksen

2. holdets kamp i data her