FULDMÅNE SKAK

Af Uffe Bonde Eriksen.

Udover at være fuldmåne tirsdag d. 8. november, var det også 6. spillerunde i vores turnering (7. runde for 3. klasse).
Her er hvad jeg så:

M. klasse:
John (hvid) mod Martin (sort); jeg så ikke slutningen, men med trussel om mat måtte Martin afgive en bonde mere. Samtidig havde de kun en let officer hver.
Søren G og Bjarne delte i porten.
Per (hvid) mod Lars (sort); remis. Jeg så ikke partiet.
Søren Larsen (hvid) mod Steen (sort); Steens ene tårn invaderede Sørens linier på a-linien og var 2-3 bønder i overskud, da Søren kapitulerede.
Mesterklassen er virkelig blevet forstærket med Per og John, som klarer sig rigtig godt.
1. klasse:
Benno’s modstander (Viggo) dukkede ikke op, så det var en ret let kamp… (jeg håber ikke, at det bliver så let når man lige er blevet 80 år, da jeg skal spille mod Benno næste gang).
Undertegnede spillede hvid mod Indradeep. Han gav op i en håbløs stilling bagud med 2 officerer og en kvalitet i træk 23.
2. klasse:
Tobias havde meldt afbud på dagen mod Hans Jørn Juhl; det blev 1 point til Hans, som har klaret sig godt trods den lange pause fra skak. Hvis jeg husker rigtigt, så er det over 30 års pause.
Henrik spillede hvid mod Torben Fogh; Henrik havde et stærkt centrum med sine tårne og dronning, som han fik konverteret. Jeg så ikke slutningen, men han var foran med et par bønder og bedre stilling, da jeg drog hjemad. Henrik trak det sidste strå, og fører nu gruppen.
Jørgen (hvid) mod Jens (sort); jeg så kun slutningen, hvor Jørgen havde fået forvandlet en bonde til en dronning og vundet en officer (Pas nu på når det er fuldmåne! Bønder kan godt forvandles til varulve og gå berserk!!!??)… Jens gav op trods det “kun” var en dronning. Ove Kehlet havde set de sidste mange træk, og kommenterede at det var nogle flotte træk, de sidste ca 10 træk.
Ove spillede remis mod Eskild – jeg så ikke partiet.
3. klasse:
Vi har desværre haft mandefald, idet den unge Malte Dam Thomsen har trukket sig fra turneringen og klubben. Denne gruppe har været hårdt ramt med frafald, men heldigvis skal der spilles dobbeltrunder, så man får spillet både hvid og sort mod hinanden. Vi har ellers gjort meget for at tiltrække medlemmer FØR turneringen til hurtigskakken, men både Bente og Malte fik først debut i selve turneringen.
Roberto spillede hvid mod Hans Ewald. Partiet endte med at Hans satte ham mat med den hvidfeltede løber og dronning på g2 lige foran kongen.
Ruben og Mogens havde valgt at dukke op, selvom de ikke skulle spille, så de sad og “hyggeskakkede”.
Det er der jo også rig mulighed for de næste par gange, da det er udsatte partier og 3. klasse, der spiller turnering. Man kan jo bare dukke op og se om der er nogen, der vil spille, eller aftale med en fra klubben, som jeg har aftalt med Brian Kristensen på tirsdag – så vi kan holde formen ved lige.
Næste gang er:

https://vibyskakklub.dk/vs/event/opsamling-4/