2. div: Vi er tilbage!

Førsteholdet indledte årets holdturnering med en fin 5-3 sejr over Haderslev. Vi var svage favoritter på forhånd, med en forventet score på 4,65 og det lignede da også en sejr hele vejen.

Hurtigst ud af startboksen kom Benny, som fik snydt modstanderen i åbningen og vandt en bonde plus fuld kontrol. Det var meget betryggende at se på. Benny vandt en bonde mere og så var det hurtigt slut. Dermed kan Benny i princippet igen kalde sig mesterspiller, da han med dagens sejr kom tilbage på 1900 i rating.

John, på bræt 2, maste på med de hvide brikker, som vi også har set det i vores klubturnering. Hans modstander var en gammel kending af klubben, Per Hansen, som er mangedobbelt klubmester her. Men her lignede det spil til et mål og atter et parti, som gav ro i maven at se på.  Og det endte med en relativ hurtig sejr.

Martin havde egentlig også en fin stilling. Og han troede egentlig at han havde en afgørende afvikling i midtspillet, men modstanderen fandt en ressource, som ingen af spillerne eller oprindeligt havde set. Og så løb det ud i en remis. 2½-½ til os.

På bræt 1 spillede Jens en alternativ åbning med sort. Den første officer blev udviklet i træk 7, et beskedent springertræk til d7 og allerede omkring træk 10 stod Jens reelt til tab. Det er åbenbart hårdt at være nybagt far og lidt skakrusten. Men Jens kommer tilbage næste gang!
Edit: Jens forklarer nu, at computeren siger at HAN stod til gevinst efter 10 træk. Så det er noget af en ændring af vurderingen. Jeg så bare en meget rodet stilling, hvor hvid havde erobret centrum og begge spillere havde manglende udvikling. Kampens udfald bekræfter i hvert fald, at det var en svær stilling at spille, uanset hvad computeren så mener.

Henning på bræt 6 havde egentlig en ganske behagelig stilling med de hvide brikker. Masser af terræn, men måske manglede han en konkret plan. Han begyndte at komme i tidnød og så blev der taget remis.

Lars, som i år er blevet henvist til bræt 3, fik en stilling som jeg havde svært ved at vurdere. Jeg synes modstanderen havde lidt mere aktive brikker end jeg brød mig om, men omvendt tror jeg at en computer vil være ganske glad for Lars’ stilling. Modstanden havde lidt forskellige svagheder. Til slut havde Lars vundet en bonde, men modstanderen kunne ofre sin springer og tage en evigskak.

Selv fik jeg (Steen) hurtigt en ganske behagelig stilling. Selvom det måske ikke var den bedste fortsættelse, så blev jeg alt for fristet til at lade være med at ofre en springer ned i min modstanders stilling. Faktisk var det et dobbelt-offer, for i mit næste træk ofrede jeg min løber. Den kunne dog ikke tages i første omgang, men det var lidt uklart (for mig), om den kunne tages efterfølgende. Computeren godkender dog mit spil ved at kalde stillingen lige. Men en svær stilling at spille for sort og han måtte gå ind i et slutspil med en bonde mindre. Dette vandt jeg overraskende hurtigt. Se partiet nederst.

Dermed førte vi 4½-3½ og Per sad tilbage med en stilling med visse gevinstchancer. Modstanderen måtte lidt akavet blokere en fribonde med sin dronning, men Per fandt ikke en måde at komme videre på. Men med et halvt point er Per da kommet i gang efter ca. 25 års pause fra holdskak. Vi kan jo se at spillestyrken er der.

Alt i alt et rigtig fint come-back til 2. division for os. Faktisk fører vi nu rækken og kan se frem til at spille topopgør mod Evans 2 i Vejle om to uger. Evans vandt 5-3 i kampen mod Varde.

Dagens kamp i tal her.  I morgen skal 2. og 3. holdet så i kamp.

Her er så mit eget parti, som var ganske sjovt at spille:

Et svar til “2. div: Vi er tilbage!”

Jens

31. oktober 2022 hos 9:13 am

Tror du misforstod Steen, jeg stod tykt til gevinst efter 10 træk, at jeg så smed det efterfølgende er så noget andet 😅