Til jubilæum med Bent Larsen

VRS-jubilæums-arrangement med foredrag om Bent Larsen
Tekst og foto m.m.: Benny Lauridsen

Ja, han var der godt nok ikke selv. Da han døde den 9. september 2010, 75 år gammel på grund af en hjerneblødning, må han siges at være lovlig undskyldt.

I stedet havde VRS i anledning af klubbens 75 års jubilæum arrangeret en foredragsaften med Jan Løfberg (billedet), som, udover at være medredaktør på Skakbladet, kunne løfte sløret for, at bind to i serien, der skal beskrive Damarks første stormesters liv fra vugge til grav, forventes at udkomme den 30. november. Et kæmpe researchprojekt, som han nu forventer med tiden vil blive til fire bind om den ”fuldstændig fantastisk karismatiske” Bent Larsen.

Arrangementet fandt sted mandag den 25. august i klubbens lokaler i Vejlby Sognegård i Risskov og blev besøgt af tæt på to dusin tilhører, dog hovedsageligt klubbens egne medlemmer men dog med gæster udefra.
Det blev til et næsten tre timer langt foredrag, der havde fokus på perioden fra 1963 til 1973, hvor Bent Larsen, der blev udnævnt til GM i 1956, nok var på sit højeste skakligt, og gik fra turneringssejr til turneringssejr, inden han senere for alvor begyndte at supplere spilleindtægterne med bog- og artikelskriverier verden rundt.
Her kender mange nok hans skakspalte i Ekstra Bladet, der som det første danske dagblad bragte en daglig skakspalte fra 1976 og mange år frem. Inden da havde han også været kommentator til og journalist fra VM-kampen i Island i 1972 mellem Spasskij og Fischer, hvor Bent Larsen var blevet slået ud af Bobby Fischer i semifinalen i den forudgående kandidatturnering med 6 – 0. Og det efter han i 1970 delte andenpladsen i interzoneturneringen på Mallorca med 15/23. Bobby Fischer vandt turneringen, hvor Bent Larsen bagefter lå placeret som nr. 3 på ELO-ranglisten, den højeste placering, han opnåede i karrieren.

Kan vi så stadig lære af skakspilleren Bent Larsen i dag, var et af flere spørgsmål fra salen. Til det siger Jan Løfberg:
– Ja, det mener jeg. Se blot på Larsens spil med randbønder, som han i 60-erne og 70-erne gjorde meget oftere end andre spillere på det niveau. I dag ser du supercomputere, der suser frem med randbonden, indtil den står i ansigtet på modstanderen. Hans pædagogiske kommentarer kan man stadig lære meget af, trods fejlene i varianterne. Men jeg er godt klar over, de unge stormestre i dag, kun stoler på stærke computere nu.

Bent Larsen og VRS
Undervejs fik forfatter Jan Løfberg også givet stormesteren en tilknytning til VRS, som i 60’erne lavede en efter dansk standard stor turnering, Store Bededagsturneringen. En 1. præmien på 500 kr. lokkede flere gange Bent Larsen
med. Hvilket måske var medvirkende til, at han gæsteoptrådte på klubbens divisionshold den 3. september 1968, hvor der skulle spilles mod et tysk hold.
– Efter datidens forhold var 500 kr. i førstepræmie noget, der var værd at spille om, så det lokkede stærke spillere til klubbens turnering. Senere, i 70’erne, blev VRS jo en magtfaktor i dansk skak. Det er VRS ikke længere, men dengang havde klubben et
sindssygt godt divisionshold, konstaterede Jan Løfberg.

Bent Larsen og Viby Skakklub

Så vidt vides har han aldrig været forbi Viby Skakklub, men alligevel er han kendt lokalt på en måde, som nok vil overraske mange af klubbens nyere medlemmer. (Edit af Steen: Vi arrangerede faktisk et simultanarrangement i Tivoli Friheden – med Børge Hansen som primus motor. Larsen svedte lidt over det, fordi det foregik på en græsplæne på en lille skråning. Dengang spøgte jeg med, at næste gang vi inviterede ham, skulle han sidde nede ved foden af pariserhjulet, mens spillerne i stedet kørte rundt! Det morede han sig meget over.)

Ved VRS’s 40-års jubilæumsarrangement, der fandt sted i Stakladen, var der bl.a. simultan med Bent Larsen, hvor Benny Lauridsen og nu afdøde Bent Overgaard Kristensen vandt, mens Brian Sørensen spillede remis.
Det blev selvfølgelig også omtalt i klubbladet, som du kan se på den følgende illustration:

Da jeg et stykke efter midnat den oktober aften i 1988, og en rum tid efter den sidste Århus Sporvejs-bus var kørt i garage, har trykket Bent Larsens hånd, og går fra Stakladen og hjem til kollegiet i Viby, går jeg på skyer af ren glæde over sejren.
Uforglemmeligt!

VRS markerer klubbens jubilæum med to yderligere arrangementer:
Søndag den 8/10 : kl. 10.00 : Jubilæums-hurtigturnering.
Mandag den 9/10 : kl. 18.00 : Reception & simultanskak med Jesper Thybo.