Holdkampe forude

Holdturneringen starter om en uges tid og klubben har igen tilmeldt tre hold.

1. holdet er på ny at finde i divisionsturneringen, nærmere præcis 2. division, gruppe 3. Det tegner til at blive en ret jævnbyrdig gruppe bedømt ud fra de holdlister, som netop er blevet lagt på turneringens hjemmeside.
Som jeg kom til at forudsige allerede lige efter vores oprykning i foråret, så kommer vores modstandere (i den rækkefølge vi skal møde dem) til at hedde:

Haderslev (ratinggennemsnit: 1943)
Evans 2 (1865)
Herning (1994)
Skanderborg 2 (1967)
Springeren (2009)
Fredericia 2 (2025)
Varde (1920)

Vores eget ratinggennemsnit er 1991.

Kun Fredericia 2 har tilmeldt et hold, hvor alle er mesterspillere (over 1900 i rating). Holdet fremstår samtidig som favorit, da de har højest gennemsnitsrating. Men som 2. hold vil det nok også være et hold som let kan ende med at stille en del svagere til nogle kampe i tilfælde af afbud.

Herning er nedrykker fra 1. division, men alligevel et hold vi ca. bør kunne matche. Skanderborg 2 stiller med IM Klaus Berg på 1. bræt og er ligeledes et hold som nok kommer til at se forskelligt ud fra kamp til kamp. De har bl.a. også et par reserver højere på styrkelisten de evt. vil kunne sætte ind.

Springeren stiller ligeledes med en IM på 1. bræt, men allerede fra bræt 3 har man under 2000 i rating. De virker svækket i forhold til sidst de gav os bank, men det er selvfølgelig stadig et rigtig stærkt hold, som kommer til at ligge med fremme.

Varde og navnlig Evans 2 ligner favoritter til at rykke ned. Som oprykkere kan vi jo heller ikke selv lade være med at skule den vej, men vi bør være bedre end de to hold.

Vores eget hold ser således ud:
1. Jens Fogh, 2180
2. John Hansen, 2099
3. Lars Hougaard, 2069
4. Steen Andersen, 2012
5. Per Jensen, 2007
6. Henning Matzen, 1917
7. Benny Lauridsen, 1888
8. Martin Frøkjær-Jensen, 1756

Vi har så også en mulig super-sub i Kristian Kjær Jensen, som er nr. 2 på vores styrkeliste med 2168 i rating.

I forhold til de seneste års hold er det oplagt, at John og Per er et par fine tilføjelser. Umiddelbart vil jeg også mene, at både Henning og Benny er en del stærkere end deres nuværende ratingtal. Men det kan de jo selv få lov at bevise i år.

Hvad er så målsætningen for sæsonen? Som punkt et må det være at slutte i top-6 (det er vel også det de allesammen siger i superligaen i fodbold). Nr. 7 og 8 rykker ud – og det gider vi ikke igen. I princippet kan vi godt komme til at spille med i den sjove ende. Det kræver nok, at de fleste finder formen og at rækken ellers bliver så jævnbyrdig som det kan se ud til.

Den første kamp på søndag, hjemme mod Haderslev, kan blive et pejlemærke for hvor sæsonen fører hen. Sjovt nok er Haderslev også det seneste hold vi har mødt, nemlig i sidste runde i 2019/20-sæsonen, hvor vi rykkede ned. Dengang tabte vi 2-6, men vi var også stærkt undertippede i den kamp.

Både 2. og 3. holdet starter med en mandagskamp den 31. oktober.

2. holdet er i år placeret i det der hedder gruppe 3. Det svarer til det der i gamle dage hed B-rækken. Det ligner faktisk, at vores 2. hold for første gang i en del år vil kunne komme til at spille med om en topplacering. Hos turneringslederen er vi i hvert fald tilmeldt med det højeste ratinggennemsnit i gruppen, men en del af vores spillere er jo ikke så aktive i DSU-turneringer og det samme gælder nok andre hold, så vi må se. Dog må man f.eks. regne med at en spiller som Søren Larsen, som pt. spiller i vores mesterklasse, nok bør kunne leve op til sit DSU-ratingtal på 1211 – og måske lidt mere!

I 1. runde, mandag om en uge, møder vi VRS 2 på udebane.

3. holdet er kommet i gruppe 4. Man har i år valgt at spille én stor gruppe med 8-hold i den række, hvor der spilles med 4-mands hold. Man skal nok forvente en gruppe med stor styrkeforskel mellem de bedste og de svageste hold. Jeg gætter dog på, at vi vil kunne spille pænt med i år.

I 1. runde hedder modstanderen Hadsten på udebane. En kamp som vi bør have en chance for at vinde.