Syddjurs 2 – Viby 2: 3-5

Uffe skriver:

Denne gang skulle vi til Hornslet og spille holdkamp. Det er her Syddjurs Skakklub holder til. Jeg synes, det er en hyggelig klub i gode lokaler og med et rum til analyser.

Inden aftenens kamp stod vi lige i points med 13½ til hver, dog førte Syddjurs på korrektion. SK68-6 førte inden aftenen gruppen med 15 points. Karsten Fyhn og Bjarne Lysgaard-Egeberg havde meldt afbud, så Bjarne Jensen og Eskild trådte til.

Bræt 1: Bjarne tog en remis mod en ung pige. De er sjældne…, pigerne altså.

Bræt 2: Søren Graugaard spillede remis. De havde begge sat kanonerne i stilling i centrum (tårne og dronning), og det så spændende ud hvad der kunne komme ud af det. Søren fortalte, at han var nødsaget til at lave en evig skak og få remis ellers ville modstanderen vinde ved en dronningafbytning.

Bræt 3: Benno fortalte, han kom dårligt fra start, og var på hælende i hele partiet og måtte indkassere et tab.

Bræt 4: Brian stod meget presset, og modstanderen burde have fået mere ud af det, men Brian kæmpede sig tilbage og fik overtaget og vandt.

Bræt 5: Undertegnede afløste Bjarne Lysgaard-Egeberg. Jeg mødte Bent Ole Pedersen og valgte at spille mere vovet end jeg plejer, og ofrede en løber for en bonde i hans kongestilling. Jeg troede, jeg havde en mat, men han undveg. 10 træk senere fik jeg officeren igen. Han opgav i slutspillet.

Bræt 6: Søren Larsen mødte Frank Selling, som jeg har mødt to gange tidligere. Han var skuffet over ikke at møde mig, som var planlagt, da han godt ville have haft revanche. Søren vandt slutspillet.
Undervejs gaflede Søren et tårn i en gaffel med dronning, der gav en skak, men Frank er kendt som en fighter og bliver ved til det sidste. Han fik vundet en springer tilbage og så kunne alt ske.

Bræt 7: Mogens var en del bagud materielt. Modstanderen havde 2 fremskudte fribønder, Mogens en, men den var på 7. række. Jeg så ikke slutningen, men modstanderen vandt.

Bræt 8: Eskild vandt overlegent; han stod stærkt og vandt den ene officer efter den anden.

En god aften for Viby 2. I sidste runde, skal vi til VRS hvor alle holdene spiller på samme dag i et fællesarrangement. Vi skal møde SK68-6. De vandt dog denne 4. omgang med 6-2, så vi skal vel vinde over dem med mindst 5½-2½, hvis vi vil vinde gruppen… Nu må vi se…

Af Uffe Bonde Eriksen

Kampen i tal