8. runde

Vi nærmer os forårsturneringens afslutning. Tirsdag aften spilledes næstsidste runde. I mesterklassen var alle rundens partier dog udsat.

I stedet spillede Martin og Steen deres 9. runde parti forud. Det blev en lidt rodet omgang, hvor først Martin og derefter Steen lavede store fejl, hvor de fik en løber fanget. I sidste ende endte det med en stilling, hvor Martin havde en kvalitet, men Steen havde en fribonde og en centraliseret springer, der var mindst lige så god som et tårn. Men ingen af spillerne kunne forbedre deres stilling og det endte i en trækgentagelse.

1. klasse havde fuldt program og spændingen rettede sig især mod topopgøret mellem Brian og Søren Christensen. Sammen med Søren Gam har de tre spillere opnået maksimum mod alle andre i gruppen og efter at Søren Gam havde spillet remis mod de to andre, var spørgsmålet så, om vi også skulle have en remis i det sidste topopgør. Det blev dog ikke tilfældet. Søren C. vandt i ret sikker stil, ved først at svække Brians bondestruktur og til slut fange et helt tårn i en binding på den hvide dronning. Partiet er her:

Søren Gam vandt samtidig sit parti mod Kristoffer i ret sikker stil. Kristoffer kom skidt ud af åbningen, hvor især kombinationen af b6 og d6 ser lidt tvivlsom ud:

Dermed tegner det til 2 x Søren som oprykkere med Søren C. som vinder, men 9. runde skal jo også lige spilles.

Jeg så ikke så meget af de øvrige partier i runden. Eskild og Ove havnede i et tårnslutspil, som ikke overraskende blev taget remis. Jens fik skovlen under Jørgen og Søren L. vandt tidligt en officer mod Niels, som ikke havde lyst til at kæmpe videre hele aftenen med den undervægt.

I 2. klasse var partiet mellem Kurt og Roberto længe om at komme i gang, da Roberto kom 20 minutter for sent. Til gengæld varede det kun 8 træk, før Kurt havde sat mat på f7 med sin dronning. Roberto var vist ikke helt til stede denne aften. Kurt har til gengæld sat noget af en slutspurt ind og har nu indhentet Ruben med sine 8 point. Ruben har dog to partier tilbage, hvor Kurt kun mangler et enkelt.

Den hurtige afgørelse betød til gengæld, at Roberto kunne spille lidt mod et af de nye ansigter der dukkede op denne aften. Det samme nåede Jonas også at gøre, efter at han havde fået et angreb ind på Hans Ewald og vundet i fin stil. Det er meget tydeligt, at Jonas har forbedret sig i løbet af turneringen. Omvendt havde Hans Ewald en skidt aften:

Nederlaget i forrige runde mod Kurt gør dog at præmiechancen er forduftet for Jonas. I stedet må han kæmpe for 3. pladsen.

Samme placering spiller Kim for. Partiet mod Jan Henrik blev vundet i et tårnslut med 3 merbønder, men allerede i midtspillet kunne Kim ret sikkert have lukket og slukket, da den sorte konge blev fanget i centrum, hvor Kim havde to tårne, en dronning og en løber til at drive klapjagten. Kongen smuttede i skjul og Kim snuppede nogle bønder og så blev resultatet jo det samme.

Som nævnt var der glædeligvis nye ansigter i klubben. Thomas og Malthe kiggede ind og fik spillet lidt partier mod Roberto, Ove og Jonas. Desuden var der gensyn med Antonio Lang, som fik aftalt et parti i den alternative turnering med Ruben. Det var et spændende parti, hvor Antonio længe stod godt, men Ruben er omhyggelig og fik glæde af sine slutspilskundskaber og pludselig havde han et par forbundne a- og b-bønder som blev ustoppelige.

Vi spiller alternativ turnering igen de næste to tirsdage, samtidig med at vi samler op på de manglende partier i klubturneringen. Hvis du har lyst til at sikre dig et seriøst parti til på tirsdag, så skriv dig på listen her til den alternative turnering.

På tirsdag vil Steen desuden lave teori fra kl. 18.15. Emnet her bliver slutspil. Det er muligvis lidt basisviden, men jeg lover at det ikke bliver helt simpelt alligevel.

Skriv din kommentar her