Jens Fogh

Viby hurtigskak august 2021: And the winner is….. ta daa:

Jens Fogh!

Hvem kunne have gættet det??

Nej, spøg til side. Klubmesteren viste henover de tre aftner klassen, og vandt med 8/9. Kun Bjarne Egeberg lykkedes med at fjerne en hel pind i plankeværket af Jens’ 1-taller.  Bjarne havde endda tilbudt remis undervejs, men Jens havde afslået, og blev så straffet for det.

På 2. pladsen kom Steen Andersen med 6½/9, heller ikke totalt overraskende, selv om hans 2. aften bød på 3 “afbudsremis’er”. Han overhalede netop undertegnede på 3. pladsen med 6/9. Måske fordi han fik lov til at lave en smart afdækkerskak, som kostede mig en kvalitet og ret hurtigt partiet….

Jeg selv spillede lidt som en jubeloptimist i forhold til egne stillinger (det koster generelt masser af point at overvurdere sin egen stilling), og smed mod Brian glad og gerne en centrumsbonde i stillingen på diagrammet da jeg spillede Sf4?:

Der fulgte selvsagt Sxe5. Og jeg fremturede derefter med TxTf2, KxTf2, Te2+??

Ja godt nok taber hvid partiet med kongen tilbage til baglinjen, og nej hvid kan heller ikke sætte tårnet imellem, da det står i slag for springeren, og også flugtruten Kg3 vinder for sort! Meeeeeeen Ke3 er jo en gemen gaffel – endda udført af majestæten hamselv på to officerer, der ikke kan hjælpe hinanden.

Der fulgte: Txc2, KxSf4, Txg2, Ke3, Txh2 Te2, TxT, KxT og så havde Brian en sund springer for to bønder (jeg lagde jo ud med at ofre en, og netop den, der skulle have dækket springeren på f4), og han kørte slutspillet i garagen uden de store dikkedarer.

Men heldigvis er sådan en hurtigskak-turnering en god træning i at få “støvsuget” sine varianter lidt bedre inden man trækker. i det hele taget var det en vellykket hurtigturnering over tre velbesøgte aftner i klubben! Det giver jo blod på tanden til mere af samme skuffe fremover!

/Martin Frøkjær-Jensen