Hold: Fornuftig start

OPDATERET. Vores 1. og 2. hold spillede tirsdag deres første kampe i årets holdturnering. Det blev en ok start for 1. holdet med 5-3 over Silkeborg, men 2. holdet imponerede endnu mere, trods et nederlag på 3½-4½ i en kamp hvor man var heftig underdog.

1. holdet startede med en 5-3 sejr over Silkeborg 2. Silkeborg stillede med en del reserver og resultatet var derfor i underkanten af det forventede for os. Vi havde selv to reserver, men det er jo ikke det store problem, når de nu begge vandt! Desuden er det jo ikke ligefrem en svækkelse, når vi kan indsætte en reserve (Kristian) på bræt 2. Det er imponerende at Kristian – trods inaktivitet – kan gå direkte ind og levere et meget sikkert point. Det var spil til ét mål.

Umiddelbart havde vi forventet, at det var på topbrætterne at vi skulle hente vores point og det kom også til at holde stik – med en enkelt undtagelse. Undertegnede spillede meget uinspireret og kom ind i en ret lige stilling. Da jeg selvsagt ikke var tilfreds med det mod en modstander med 200 mindre i rating, så forsøgte jeg en “aktiv” plan, men det kunne stillingen ikke rigtig bære. Min modstander fandt en plan med at ofre en springer for tre bønder direkte og aktivt spil oveni. Jeg valgte at sige nej tak og gav så bare en bonde i stedet. Men desværre overgav jeg også initiativet og stillingen var uhjælpeligt tabt.

Bedre gik det for de andre topbrætter. Jens fik en ret behagelig stilling med de sorte brikker på bræt 1. Modstanderen holdt sine brikker på række 1-3 og det så meget beskedent ud. Jens lavede dog en lille overseelse som kostede rokaderetten, men det ændrede ikke på at han fik demonstreret, at han var den bedre spiller.

Lars kom ud i et tårnslutspil – ja, nærmest to. Først en kamp om gensidige fribønder på den ene fløj. Alle bønder blev afviklet og man kom ud i et harmløst udseende tårnslutspil med to bønder hver på den anden fløj. Det skulle dog vise sig at være noget giftigt, da Lars’ konge var mere aktiv og modstanderens konge kunne afskæres. Lars ville vinde den ene bonde, men at det lykkedes ham at gøre det samtidig med at tårnene blev afbyttet, var nok ikke nødvendigt for modstanderen. Bondeslutspillet var let vundet for Lars.

Hennings parti på bræt 5 nåede jeg ikke at se meget af, men umiddelbart lignede det et point til Viby. Noget måtte dog være blevet overset, for pludselig var de havnet i et uklart slutspil, hvor Henning havde to tårne for en dronning og samtidig en truet kongestilling. Henning valgte derfor en løsning med evigskak og remis.

Bræt 6: Dagens hurtigste parti. Bjarne snuppede en remis mod en modstander han har mødt en del gange før. Bjarne spillede jo i Silkeborg i nogle år, inden han “vendte hjem” til Viby.

Bræt 7: Benno fik en lidt passiv stilling og endte til sidst ud i et slutspil, hvor modstanderen fik nogle farlige fribønder. Trods materiel ligevægt var stillingen helt tabt.

Bræt 8: Søren kom, så og sejrede. Første gang jeg kiggede på partiet måtte jeg lige tælle brikkerne igen. Jo, Søren havde en officer ekstra for et par bønder og det så meget vundet ud. Og vundet blev det da også.

Kampens data her.

De to andre kampe i gruppen endte med 4½-3½ resultater, så vi ligger faktisk nr. 1 efter denne runde.

Søren har indleveret sit parti:

2. holdets kamp mod SK 1968 4 fik jeg kun fulgt sporadisk. Vores samlede forventede score på de 8 brætter var 1,40! Så umiddelbart lignede det en svær opgave. Nederlaget på  3½-4½ var derfor en halv sejr. Vi fik sejre til Brian, Ove og Indradeep, mens Roberto hentede en remis. Brian havde også tilbudt remis tidligere i partiet, men det var hans højere ratede modstander ikke interesseret i. Brian fandt dog kontraspillet frem og satte så selv kniven ind.

Ove og Indradeep spillede, som jeg så det, meget tålmodigt mod deres yngre modstandere og blev altså belønnet med sejre. Man må sige at vores nye mand Indradeep er startet med maner. Maksimum i klubturneringen og nu altså også i holdturneringen.

Om de øvrige partier: Kim løb tidligt ind i en overseelse og måtte give fortabt. Viggo spillede nok lidt for frisk frem med bønderne foran kongen og det gik galt. Eskild virkede til at have et angreb i gang, men modstanderen havde vist styr på det og endelig måtte Torben til sidst give fortabt efter et langt parti, hvor modstanderen havde stået lidt bedre hele aftenen.

Kampens data her.

3. holdet var også oppe mod overmagten, da de i første runde spillede ude mod Aros. Uffe har skrevet en kommentar til kampen:

Jeg spillede min første Hold kamp mod Aros. Modstanderne havde fra 1700-1881 i rating!!!! De har kun et hold på fire så det er nok derfor de skiller sig ud. Vi havde en del afbud så jeg endte på første bræt selvom jeg har 1207 i rating. Jeg spillede mod Philip Møller. Vi tabte alle men ikke uden kamp. Jeg ofrede en springer for to bønder og fik en del spil men Philip forsvarede sig sublimt i et langt parti hvor jeg kom i tidsnød henimod træk 44 hvor han gaflede min dronning i en skak. Jeg var fuldt underholdt. Jeg kunne ikke lade være med at ofre springeren… Tænkte i 20 minutter men kunne ikke se om det gav nok spil. Men sjovt. Jeg tænkte han nok var stærk i slutspillet så jeg måtte var lidt kåd og gamble lidt. Jeg var fuldt underholdt.

Kampens data her.

Et svar til “Hold: Fornuftig start”

Uffe Eriksen

3. november 2021 hos 2:35 am