Mon Lars Noe bliver forfalden til den gode chokolade i Viby?

Viby hurtigskak-turnering færdigspillet

Mon Lars Noe bliver afhængig af den gode chokolade i Viby ?

En velbesøgt hurtigskakturnering i Viby dannede optakten til efterårets klubturnering. Flere spillere havde brug for at få banket rust af, eller måske lige afprøvet nogen varianter, der kunne komme i spil, til senere på året (ellert alternativt sendt på værksted)? Eller også fik folk simpelt hen nu endelig muligheden for at få stillet noget skaksult, der var opstået hen over sommerpausen. I hvert fald var der gang i mange partier lige til de sidste sekunder i nærmest hver runde.

I mesterklassen havde ratingfavoritten (og sidste års vinder), Jens Fogh, stået over en aften, og dermed “smidt” 1,5 point. Han kom således ind på 3. pladsen. Selv om han lagde ud med flotte 3/3 gik det knap så nemt på 3. aften med kun 1,5/3. Mod Steen havde han endda kun 20 sekunder tilbage mod Steens 5 minutter. Men Steen havde lagt en plan. Han vidste bare ikke HVOR han havde lagt den, og mens han ledte efter den, gik han endda hen og tabte partiet på tid.

Det eneste Steen dermed kunne lune sig ved denne aften var den enlige sejr han fik, da han, i en omgang “cirkusskak”, fik dresseret min konge ud af sit skjul og ud midt i det åbne landskab, hvor han let kunne sætte den mat .. jeg bildte mig ellers ind jeg stod godt efter åbningen og havde vundet en bonde. Den blev dog alt for dyr.

På en flot 2. plads i turneringen kom Lars Hougaard, der kun tabte et enkelt parti i hele turneringen. Det skulle dog vise sig at koste sejren, da han netop tabte til den senere vinder, Lars Noe, som gæstede klubben.

Lars Noe var kommet for at få banket rust af og viste os andre ikke blot hvordan skakrust skal bankes af – men vel også hvordan det skal bankes af modstanderen!? Lars Noe vandt således med flotte 7,5 af 9 og gik igennem turneringen uden et eneste nederlag.

Som en fornyelse af turneringen, og under iagttagelse af, at der var godt med spillere på alle styrketrin havde vi denne gang også en 1. præmie til bedste spiller under 1500 i rating (som var den styrke, der ca fik delt feltet i to lige store dele).

Her i basisklassen var der tæt løb mellem Mogens Karup, Henrik Andersen og Eskild Ebbesen. Mogens gled dog i en bananskræl i sidste runde og måtte tage til takke med 3. pladsen. Henrik Andersen og Eskild Ebbesen endte a point med 5/9. Så der måtte korrektionsberegning til.

Denne viste, at Eskild Havde bedst korrektion, hvorfor chokoladekassen gik til ham i denne omgang. Eskild havde ellers været fremme med bekymringer den første aften omkring den skræmmende styrke han synes han var oppe imod. Det var med Karsten Fyhn og Lars Hougaard da heller ikke nemt for ham at komme på tavlen (om end vi var nogen, der synes han nu spillede ret godt mod dem). Men som det forunderlige er ved monrad-turneringssystemet indhenter man det tabte i efterfølgende runder, hvor tingene udligner sig! Eskild spillede sig således op og vandt gruppen under 1500. Det virkede også fair nok ud fra, at Eskild også havde vundet det interne opgør mod Henrik.

Nu glæder vi os så bare til at få gang i endnu en spændende og hyggelig klubturnering. Skulle du ikke have fået dig tilmeldt er det om at få det gjort – NU!

Se resultaterne for turneringen i topmenuen “Klubturnering / sommer hurtigskak 2023