Tre vindere fundet
I denne uge faldt det på plads, at Jens Fogh, Mads Starup og Jørgen Poulsen alle har vundet deres gruppe i klubturneringen. Jens Jørgensen er desuden tæt på at vinde sin.
Allerede inden sidste runde er mange brikker altså faldet på plads. I mesterklassen er alle præmier fordelt inden sidste runde, efter at Søren Gam i sikker stil besejrede Brian Sørensen i et regulært opgør om 3. pladsen:
I de andre partier fra runden vandt Steen over Brian K. i et lidt stille parti, hvor Brian led en langsom død i midten af en lang løberdiagonal fra g2 i catalansk. Det kostede en fed centrumsbonde og partiet. Dermed overtog Steen i et par dage 1. pladsen i gruppen. Martin fik hurtigt en god stilling mod Benno og selvom sidstnævnte strittede godt imod langt ind i slutspillet, så var Martins fordel lige nøjagtig til et helt point. Torsdag aften spillede Martin så igen – udsat parti mod Jens. Jeg videregiver ordet til Martin:
Så fik vi spillet endnu et torsdagsparti i en tom café! Jens Fogh mod undertegnede. Jeg skulle forsøge at vinde for at holde liv i spændingen i turneringen. Jeg fik faktisk også fordelen over på min side i en overgang af partiet. Men desværre overvurderede jeg som så mange gange før mine angrebschancer…
Partiet gik som følger (med kommentarer af Martin):
Med sejren sikrede Jens sig endegyldigt 1. pladsen i foråret.
Også i 1. klasse gjorde Mads arbejdet færdigt med en sikker sejr over Torben (billedet øverst). Dermed slutscoren 8/9! Sindssygt flot og Mads kan brage ind i mesterklassen med det nye ratingtal 1743, som gør at det også vil være realistisk at kunne overleve i mesterklassen hvis han “bare” kan opnå lidt over sin forventede score i efteråret. Endelig er der jo også mulighed for at spille andre koordinerede turneringer og få skubbet yderligere til ratingtallet, nu mens formen er der. Se f.eks. denne turneringsindbydelse.
De to øvrige i toppen, Søren L. og Henrik gjorde begge deres “pligt” og vandt deres partier. Søren kom ret godt ud af åbningen mod Kurt og virkede tidligt til at stå klart bedst. Henrik og Mogens havde et åbent kampparti, hvor Henriks sorte brikker dog stod mest aktivt. Mogens lavede så en “bøf” og glemte at tage en springer tilbage i en afbytningssekvens. Hverken Mogens eller Kurt har ramt niveauet fra efteråret, men de får begge mulighed for at pynte på resultatet, når de mødes indbyrdes i sidste runde. Henrik og Søren spiller på tirsdag deres indbyrdes, udsatte parti og her er kravet klart til Henrik, hvis han vil med i top 2: Sejr. Søren har 6½/8, mens Henrik står med 5/7.

Kurt (og Lise) imod Søren.

Jonas og Salomon.
Jonas hænger på i kampen om 3. pladsen efter en hurtig sejr over Salomon. Scoren er nu 4½/8. Salomon har haft en meget konsekvent turnering. 5 nederlag i 5 partier med sort og 3 sejre i 3 partier med hvid. Heldigvis er der hvid i sidste runde. Men der er måske noget åbningsrepertoire med sort der skal kigges på? (der kommer undervisning i næste uge, som måske kan være relevant). Kristoffer fik en tiltrængt gevinst i partiet mod Eskild, hvor han tidligt skaffede sig meget terræn i centrum. Derfra kom Eskild aldrig tilbage i partiet.
I 2. klasse er Jens tæt på gruppesejren og oprykningen blev definitivt sikret med sejren over Jan Henrik. Kun Anders kan så nogenlunde hænge på med sine 6/9. Men når man starter med en lang rokade på scoretavlen, er dette jo også en score der kan noget. Jens er på 7/9, mens Jan Henrik med sine 5/9 skal satse på at vinde over Anders og håbe på en bedre korrektion i sidste ende. Anders vandt i denne runde et omskifteligt parti mod Kim:
Jørgen er sejlet lige så stille i mål i 3. klasse. Efter 6 indledende sejre er de seneste tre endt med remis. Således også partiet mod Roberto i denne uge. Det så også meget lige ud, helt frem til tårnslutspillet med lige mange bønder. Jørgen er nu på 7½/9, mens Roberto indtager den anden præmieplacering med 6/9. 2. pladsen er dog ikke helt afgjort, da Bastian har 5/9. Bastian skal så sætte sin lid til at Peter kan slå Roberto, mens han selv skal slå Bertram. Derefter bliver der korrektionsafgørelse, da der står 1-1 i indbyrdes partier mellem Roberto og Bastian.

Roberto og Jørgen
—
På tirsdag har vi opsamling (faktisk kun et enkelt parti, mellem Søren og Henrik), men udover at man er velkommen til at spille sidste runde forud, hvis man kan aftale det med sin modstander, er der er også mulighed for at lave en slutspurt i vores alternative turnering. Vi fik spillet flere partier i tirsdags og den opdaterede tabel kan ses her. Kriteriet for at vinde er stadig, at man skal have opnået den højeste pointscore over sin forventede score, samtidig med at man skal have spillet mindst 4 partier. Jonas ligger stadig i spidsen, men han er ikke umulig at hente.
På tirsdag vil der samtidig være undervisning oppe i salen. Steen vil komme med et rimelig enkelt forslag til et repertoire med de sorte brikker mod 1.e4 (og delvis 1.d4).
