Slutspurt i hurtigskak

Vores sommer-hurtigskak er nået 2/3 af vejen. Sidste etape afvikles på tirsdag. Der har været en fin deltagelse, med 23 spillere. Traditionelt har august ellers været en lidt sløv skakmåned, når folk lige skal hjem fra ferie og i gang med hverdagen igen, men det er da dejligt at så mange har fået lysten tilbage allerede.

Når man selv er (rusten) deltager og turneringsleder i en hurtigskakturnering, så er det lidt svært at følge med i hvad der sker på de forskellige brætter. Om min egen turnering kan jeg sige, at det som forventet har været lidt op og ned. Første aften gav 2½ point mod lavere ratede spillere og det skulle jeg være ret godt tilfreds med! Partiet mod Brian K. var meget lige og Claus spillede meget energisk imod mig og burde nok have vundet. Istedet blev det en evigskak. I runde 4-6 var billedet lidt det samme. Jeg tillod Benny at få et stort angreb, men denne gang blev det mit forsinkede modangreb der vandt. Partierne mod de to gange Lars var meget lige. Jeg blev dog lidt ambitiøs mod kassereren, hvor jeg snuppede en bonde og ikke ville afvikle til et lige slutspil for at stoppe hans fribonde. I stedet gik jeg så ned på bræt og ur.

Der er glædeligvis også nogle nye ansigter at se. Antonio (Toni) Lang havde vi set et par gange i klubben i slutningen af foråret. Han har fået en lidt hård medfart indtil videre, men han har være involveret i en del partier, blandt andet et langt parti mod Lars i 1. runde (billedet ovenfor). Desuden har vi fået Kim tilbage efter et års skakpause. Kim stod over den første aften og med tre indledende remiser rendte han også ind i hård modstand i tirsdags. Måske er der også lidt rust der skal bankes af (som hos flere af os andre).

En spiller der måske burde have været rusten (på billedet sort mod Uffe) er Lars Noe, som egentlig er medlem i Nordre, men ikke har været så aktiv i et stykke tid. Han og camping-slænget, Claus og Henrik, tog den gode beslutning at de skulle være med her. Og efter 6 runder står Lars med 5 point og fører inden de sidste 3 runder! Claus startede også ud som lyn og torden med 2½ point den første aften mod tre spillere, der alle har gjort sig i mesterklassen i sidste sæson.

Claus th. mod Søren L.

Af andre nedslag der kan bemærkes, så er formand Martin fortsat ubesejret i turneringen med scoren 4/6, mens Per ikke helt har fået det til at køre med sine 2/6 og hele tre nederlag i tirsdags. Forhåndsfavoritten Jens startede med 3/3, men måtte så melde afbud i tirsdags. Med 4½/6 ligger han dog fortsat lunt i svinget til at tage sejren, men det kan måske kræve sejre over de to gange Lars, som er med i top 3.

Kristoffer slog kraftigt tilbage med 3 point i tirsdags efter at den første aften endte med en lang rokade på tavlen. Dermed er han i hvert fald med i kampen om den præmie der er udsat til bedste spiller under 1500. Den konkurrence ledes lige nu af Mogens (3½), mens de nærmeste andre i det kapløb er Henrik (3), Eskild (3) og Søren L. (2½). Med en god slutspurt kan andre dog også komme i betragtning.

Eskild tv. mod Karsten

Den opdaterede tavle kan ses her (og under menu “Klubturnering”).