De første afgørelser

Efter ugens opsamlingsrunde i klubturneringen er forskellige brikker faldet på plads. I 1. klasse har Mads sikret sig oprykning (mindst en 2. plads) efter en remis mod Søren L. i det fremrykkede parti fra 9. runde. Nu bliver det så en kamp mellem Søren og Henrik om den anden oprykningsplads. De spiller indbyrdes den 13. maj. Men virkelig imponerende af Mads, som spillede sin første “rigtige” turnering i efteråret, hvor han sluttede som nr. to i 2. klasse og sikrede sig oprykning der. To oprykninger i træk fortæller noget om at der er et stort potentiale. Mads er selvfølgelig også stadig favorit til at vinde 1. klasse. Scoren er nu 7/8, mens Søren har 5½/7 og Henrik har 4/6. Der spilles som bekendt 9 runder.

Salomon vandt desuden sit udsatte parti mod Kristoffer. Jeg syntes ellers at det så meget lige ud efter åbningen. Endelig vandt Jonas over Mogens. Eller måske var det nærmere Mogens der bare tabte. Stillingen virkede i hvert fald ok, frem til at Mogens blev snydt til sidst. Med sejrene holder Salomon og Jonas sig inde i kampen om 3. præmien i 1. klasse. Der er jo tre præmier i grupper med 10 spillere. De to mødes i næste runde og en vinder i det parti kan håbe til det sidste.

I 3. klasse sikrede Jørgen sig også minimum en 2. plads – og dermed oprykning – ved at vinde over Rudy. På tirsdag mødes de to førende, Jørgen og Roberto, og her kan Jørgen sikre sig 1. pladsen endegyldigt blot med remis.

Vi skal se topopgøret fra 1. klasse:

Jens Fogh er tæt på at have sikret sig 1. pladsen i mesterklassen med sin perfekte score på 6/6. Steen har desuden sikret sig 2. præmien med sejren over Hans Jørn i det fremrykkede 9. runde parti, som bragte scoren op på 5½/7.

Udover Hans Jørn fik Søren C. også spillet sin turnering færdig. Det blev med en remis mod Brian S., som ellers havde stået lovende i midtspillet. Det endte dog ud i et slutspil med en helt symmetrisk bondestilling, hvor ingen åbenbart kunne komme videre.

Brian spillede så desuden torsdag aften mod Martin og det parti har Martin (hvid) omtalt:

Jeg kom fint ud af åbningen mod Brians moderne forsvar. Stod faktisk i overkanten, uden at Brian helt fik udlignet min åbningsfordel. Jeg kom da også helt i hopla, da jeg vandt en bonde i midtspillet. Vi brugte dog begge to oceaner af tid på den ret komplicerede stilling, der herefter opstod, hvilket kastede partiet ud et rent tidsnødsdrama de sidste 10 træk inden tidskontrollen. Her smed jeg mange chancer for enten gevinst eller i hvert fald ret sikker remis ud og fik alt for sent øje på fordelene ved skakken på 7. række med Dronningen. I stedet fik Brian opmarcheret sine officerer og Dronning nede ved min kongeborg, hvilket jeg ikke fandt det rigtige forsvar mod og lige inden vingen faldt, gik det helt galt for hvid og Brian kørte lidt cool pointet hjem.

Men heldet og marginalerne som det vist hedder i fodbold er altså ikke lige på min side, for tiden må jeg nok sande!

Partiet forløb som følger:

På tirsdag spilles næstsidste runde i alle klasser. Steen vil desuden lave noget undervisning fra kl. 18.15