Generalforsamlingen 2026
Så indtraf den årlige debat om stort og småt og valg af poster til bestyrelsen. Kort sagt: Årets generalforsamling.
Aftenen startede med indtagelse af smørrebrød og der var god opbakning til gratis mad, ca. 25 medlemmer. Derefter gik vi over til det egentlige. Det følgende er en blanding af Christian Werks referat, Martins tale i sin helhed og Steens noter:
Punkt 1, valg af dirigent: Karsten Fyhn blev valgt.
Punkt 2, formandens beretning. Martins beretning her:
Kære medlemmer
Velkommen til årets generalforsamling i Viby Skakklub.
Når vi ser tilbage på sæsonen 2025/26, er det først og fremmest med følelsen af, at vi fortsat har en
levende og aktiv klub med plads til både hyggeskak, undervisning, turneringsskak og socialt samvær. Der
har igen været stor aktivitet i klubben gennem hele sæsonen, og det er glædeligt at se, at vores klubaftener
fortsat samler både rutinerede spillere og nyere medlemmer omkring skakbrættet.
Klublivet
Vi har i årets løb haft en god og stabil aktivitet i klubben. Klubturneringerne har budt på mange spændende
partier og tætte afgørelser, og det er positivt at se engagementet omkring både mesterklasse, de øvrige
grupper og den alternative turnering.
Den alternative turnering og vores undervisningsaftener har igen været et vigtigt supplement til de
ordinære turneringsaftner. Det er værdifuldt, at der også er plads til hurtigskak, analyser, åbningsteori og
fælles læring i klubben. Blandt andet har vi haft undervisning i kandidat-træk, åbninger og forskellige
taktiske temaer, og det er tydeligt, at mange medlemmer sætter pris på den del af klubarbejdet. En stor tak
for dette fremragende arbejde skal lyde til vores faste og utrættelige underviser, Steen!
Vi har også fortsat samarbejdet omkring arrangementer udenfor klubben. Flere medlemmer har deltaget i
turneringerne i Café Parasollen, ligesom klubbens spillere har været repræsenteret ved blandt andet Århus
Sommerskak, og DM i Svendborg og andre åbne turneringer.
Holdturneringen
Sæsonens holdturnering har igen budt på mange spændende og hårde kampe.
Førsteholdet fik en vanskelig sæson i Mesterrækken og sluttede på 6. pladsen /8 altså i den lidt tunge ende
af tabellen efter hård modstand gennem hele sæsonen. Holdet var i flere matcher tæt på at hente flere
matchpoint, men marginalerne var ofte imod os. Set i forhold til rating og forventet score var der flere
runder hvor holdet præsterede tæt på eller over det forventede niveau, men en enkelt katastroferunde
mod Silkeborgs 2. hold (1½ – 6½) gjorde, at holdet samlet set ikke helt fik pointudbytte eller slutplacering
som håbet.
Andetholdet gennemførte en spændende men nok også udfordrende sæson og endte med placeringen som
nr 5/6 i rækken. Desværre var billedet ret konsekvent at man kun næsten levede op til den forventede
score som hold. Der var fine enkeltmandspræstationer, men samlet var det i underkanten i alle runder. Til
gengæld lavede man ikke som 1. holdet en enkeltstående blamage og smed mange forventede point på en
offday skal siges.
Tredjeholdet stod for sæsonens helt store holdpræstation ved at vinde bronze i D-rækken efter en sæsin
hvor holdet leverede en hel del resultater lidt over forventet score gennem sæsonen. Det var igen i år
tredjeholdet der holdt modet oppe hos os alle sammen ved at vise vejen frem med sejre!
Generelt skal der lyde en stor tak til alle, der har spillet holdkampe i årets løb. Holdturneringen er fortsat
noget af det vigtigste i klubbens liv, fordi den både styrker sammenholdet og giver os mulighed for at møde
andre klubber og spillere.
Klubturneringerne
Klubturneringerne har igen været præget af stor kampgejst og mange velspillede partier.
I efteråret lykkedes det endnu en gang at samle et flot deltagerfelt, og det er positivt, at vi fortsat kan
tiltrække både eksisterende medlemmer og nye spillere til turneringen.
Forårsturneringen udviklede sig med spændende topopgør og tætte afgørelser i flere grupper. I
mesterklassen blev der leveret stærke præstationer gennem hele turneringen, og også i de øvrige grupper
var der stor kamp om oprykninger og præmieplaceringer.
Det er samtidig glædeligt, at flere nyere spillere har deltaget aktivt i turneringerne og gradvist udviklet
deres spil. Det er vigtigt for klubbens fremtid, at der fortsat kommer nye kræfter til.
Arrangementer og bidrag til skaklivet
Viby Skakklub har også i årets løb bidraget markant til skaklivet i både Aarhus og Hovedkredsen.
Klubben stod endnu en gang for afviklingen af Århusmesterskaberne, som blev gennemført med stor
deltagelse og mange spændende partier. Arrangementet er efterhånden blevet en vigtig tradition i det
aarhusianske skakliv, og det er glædeligt, at Viby Skakklub fortsat kan løfte den opgave.
Derudover arrangerede klubben et meget velbesøgt turneringslederkursus, som samlede deltagere fra flere
klubber i kredsen. Kurset var både fagligt stærkt og praktisk nyttigt, og det er vigtigt, at der fortsat
uddannes nye turneringsledere til gavn for hele skakmiljøet.
Og her vil jeg i denne forbindelse gerne overrække de hårdt tilkæmpede og velfortjente diplomer med
Licensbeviser for Dansk Skakunions Dommeruddannlse:
Fra venstre:
1: Niels Kristian Berg
2: Salomon Givoni
3: Mogens Engsig Karup
4. Anders Lemming
5: Martin Frøkjær-Jensen.

Disse er vores nyuddannede aspiranter til turneringsledelsesopgaverne og er en kæmpe gevinst for både
klubben og ude i den større skakverden, hvor der virkelig er brug for flere og nye kræfter i denne opgave.
Lad os give dem en stor hånd!
Den slags arrangementer kræver et stort frivilligt arbejde, og det er endnu et eksempel på, at Viby Skakklub
ikke alene er aktiv internt i klubben, men også tager ansvar for udviklingen af skakken i området.
Det sociale liv
Skak handler heldigvis ikke kun om resultater.
En af de ting, der fortsat kendetegner Viby Skakklub, er det gode sociale miljø. Det gælder både på de
almindelige klubaftener, men også ved fællesspisninger, foredrag og øvrige arrangementer.
Traditionen med fællesspisning i forbindelse med generalforsamlingen er blevet godt modtaget og bidrager
til det sociale sammenhold i klubben.
Vi har også haft foredrag og hyggelige temaaftener i årets løb, blandt andet om Bobby Fischer og
skakhistorie, og den slags arrangementer er med til at gøre klubben til mere end blot et sted, hvor man
spiller partier.
En særlig omtanke
Året har også budt på en trist begivenhed for klubben.
Vi modtog i foråret den sørgelige meddelelse om Thomas Hansens alt for tidlige død. Thomas var en del af
klubben og skakmiljøet, og vores tanker går til hans familie og nærmeste.
Tak til de frivillige
Ingen skakklub fungerer af sig selv.
Der skal derfor lyde en stor tak til alle dem, der har bidraget i årets løb – bestyrelsen, turneringsledere,
holdledere, undervisere og alle de medlemmer, som hjælper med stort og småt.
Der skal også lyde en særlig tak til dem, der står for hjemmesiden, nyhedsopdateringer, turneringsafvikling,
kaffe, oprydning og alt det praktiske arbejde, som ofte foregår i baggrunden, men som er helt afgørende
for, at klubben fungerer.
Årets vandrepokaler
Ved årets generalforsamling skal der også uddeles klubbens vandrepokaler.
Klubmesterpokalen går i år til Jens Fogh for en stærk indsats i klubturneringen og flotte resultater gennem
sæsonen.
Holdfighterpokalen tildeles Christian Werk for stor kampvilje og stærke præstationer i holdturneringen.

Initiativvandrepokalen går til Brian Kristensen og Benno for deres store initiativ og arbejde omkring
seniorskakken i caféen, som har været med til at skabe aktivitet og fællesskab omkring skakken udenfor de
almindelige klubaftener.

Tillykke til alle prismodtagere.
Fremadrettet
Viby Skakklub står fortsat på et solidt fundament.
Vi har en sund klub med aktive medlemmer, gode traditioner og plads til både ambitiøse spillere og dem,
der primært kommer for hyggens skyld. Det er vigtigt, at vi fortsætter arbejdet med at fastholde det gode
klubmiljø og samtidig forsøger at tiltrække nye medlemmer.
Hvis vi kan fastholde den gode aktivitet omkring klubturneringer, undervisning, holdskak og sociale
arrangementer, så ser fremtiden fortsat lys ud for Viby Skakklub.
Til sidst vil jeg gerne sige tak til alle medlemmer for endnu en god sæson.
På bestyrelsens vegne
Martin Frøkjær-Jensen, Formand
Debat om beretningen:
Medlemstallet blev diskuteret, vi er pt. 45 medlemmer. Men interessen for skak er stigende. Christian Werk kunne fortælle at man jævnligt spiller på chess.com i frokostpausen på arbejdet og vi ser interesse for at spille skak i Cafeen ved sognegården (der spilles nu fast hver mandag eftermiddag kl. 13-16) og på biblioteket hver torsdag kl. 16-18. Martin opfordrede til at alle medlemmer hiver et nyt medlem med i klubben. Så bliver medlemstallet fordoblet!
Steen stillede et åbent spørgsmål om antal runder i turneringen. Vi har i år valgt at spille to gange 7 runder. Der var et udbredt ønske om, at vi spiller 9 runder i foråret. Interessen for at komme i klubben er langt mindre, de aftener hvor der ikke er klubturneringsrunde. Kniber det med at nå at afvikle alle runder på grund af afbud, er det muligt at spille en anden aften i en anden klub, eller afvikle det privat. I forhold til at skabe mere interesse for alternativ turnering (hurtigskak) foreslog Benno at man gjorde den DSU-ratet.
Beretning blev enstemmigt godkendt.
Punkt 3, Regnskabet
Kasserer, Lars G. Hougaard kunne berette at
– Kontingentbetalinger er steget beskedent
– Indtægter fra kaffekassen er steget lidt
– Århusmesterskab gav samlet et lille overskud
– Præmier til turneringer blev større end normalt, da der blev udbetalt for 3 klubturneringer, fordi vi nu udbetaler præmier for efteråret til julefrokosten. Så det gav en overgangsordning med to sæt præmier for 2024/25 sæsonen udbetalt i maj + 1 sæt præmier i december. Fremover udbetaler vi kun for en turnering til generalforsamlingen.
– Kontingentet til skakunionen er steget med samlet næsten 2500 kr. 6. HK sætter dog kontingentet ned nu. Klubben slipper desuden for at betale til DSU for de første 3 måneder for nye medlemmer.
-Udover kontingentet betaler vi 30 kr. i ratingafgift pr. deltager i klubturneringerne-
– Præmier og gaver er fordoblet. Vi har jo ganske enkelt fordoblet præmierne i turneringen.
– Nets gebyrer er igen blevet lidt dyrere. Det er voldsomt at skulle betale 4.000 kr. i gebyr for at indkræve kontingenter for 40.000.
– Vi har endnu ikke fået en opkrævning for maden til julefrokosten sidste år. Formanden meddelte at man havde rykket for den tre gange og nu gider man ikke længere.
I alt udviste regnskabet et overskud på 2.722 kr.
Spørgsmål eller kommentarer:
– Steen fik bekræftet, at det er planen at købe en kuffert mere med 10 ure til den kommende sæson. Pt. skulle vi gerne
have 17 fungerende digitalure, så vi er på den, hvis vi får mere end 34 deltagere til klubturnering. Det kunne i princippet blive aktuelt allerede til hurtigskak i august. Mogens er på opgaven om at undersøge mulighed for kommunalt tilskud. Der findes bl.a. en ad hoc. tilskudspulje, hvor der kan tildeles op til 5.000 kr.
– Jonas kommenterede på at de enkelte sæt brikker også er blevet noget mere blandede og om man snart skulle købe nye. Svaret var at det er længe siden vi har købt brikker, men at meget også kan løses ved at gå kasserne igennem og få dem sorteret.
Regnskabet blev enstemmigt godkendt.
Punkt 4, Kontingent
Bestyrelsens forslag om uændret kontingent blev vedtaget.
Punkt 5, Indkomne forslag:
Bestyrelsen foreslog, at vi får indskrevet i turneringsreglementet, at et parti er tabt hvis man ikke indfinder sig på spillestedet senest 30 minutter efter den bekendtgjorte spilletids start (altså i praktisk kl. 19.30).
Steen kommenterede, at det vil være mest hensigtsmæssigt, at reglen er ens for klub- og holdturnering og at man kunne overveje at foreslå en tilsvarende ændring i hovedkredsreglementet.
Forslaget blev enstemmigt vedtaget på nær en enkelt blank stemme.
Punkt 6, Valg
– Kasserer (2 år): Lars blev genvalgt
– Bestyrelsesmedlem (2 år): Mogens Engsig gav udtryk for at han gerne gav plads til en ny, hvis nogen var interesseret. Anders Lemming meldte sig og blev valgt.
– Suppleant (1 år): Der blev spurgt om hvem der var interesseret. Salomon Givoni meldte sig og blev valgt.
– Revisor (1 år): Genvalg til Henning Matzen
– Revisorsuppleant (1 år): Genvalg til Jens Jørgensen
Punkt 7, Eventuelt
Formanden kunne fortælle, om der var indkommet et for sent indleveret forslag fra Søren Larsen, vedr. ændring omkring oprykningsret. Søren foreslog en mere klar regel omkring oprykning i de tilfælde, hvor en meget lavere ratet spillet har sikret sig en oprykningsret. I forkortet form var forslaget, at spillerens oprykningsret er sikret, hvis der er under 100 ratingpoint forskel på spilleren og den der ellers står som den lavest ratede. Der kom et debat om det, blandt andet at det faktisk kan forringe retten til oprykning i forhold til i dag. Det blev også diskuteret, om oprykningsretten helt skal afskaffes. Den blev i sin tid indført for at skabe større udskiftning i de enkelte grupper, men det behov er blevet mindre nu. Reglen vil altid være problematisk, også fordi vi ofte har forskelligt antal klasser fra turnering til turnering. Indtil videre er det turneringsledernes skøn der afgør tvivlstilfælde.
Vi fik igen nævnt det gode samarbejde med Cafe Parasollen. Steen opfordrede til at man bakker op og deltager i en af de to turneringer der spilles årligt (som regel marts/oktober).
Jonas gjorde opmærksom på at de er nogle (5-8 personer) der mødes på biblioteket torsdag eftermiddage og at der også kommer børn, som er interesseret i at være med.
Brian K. spurgte til, hvornår klubben går på sommerferie. Indtil videre har vi klubaftener til ind i starten af juni. Når fremmødet bliver for lavt lukker vi ned. På næste tirsdag har vi undervisning (åbning) og kamp mellem to hold. Vi har igen opstartsturnering med 9 runder hurtigskak de sidste tirsdage i august.
Herefter erklærede dirigenten forsamlingen for afsluttet og vi gik over til præmieuddeling for foråret 2026.

Niels Berg vandt 3. klasse.

Michael Binder, nr. 2 i 3. klasse.

Brian Kristensen vandt 2. klasse.

Søren Christensen bliver igen A-medlem og fejrede det med en 2. plads (og oprykning) i 1. klasse.

Jens Fogh måtte nøjes med 2. præmien i mesterklassen, men genvandt til gengæld klubmesterskabet.
Efterfølgende var der kaffe/kage-bord og lynskak.
