7. runde, blundere og kampskak
Nina Høiberg blev som ventet vinder af forårsturneringen! Ligesom i efteråret var Nina, Jens og Steen trekløveret i toppen og lodtrækningen havde maget det sådan, at de indbyrdes partier blev afviklet i de tre første runder. Her vandt Nina over Jens i 1. runde og selvom Jens gjorde rent bord derefter, rakte det ikke til at overhale Nina, som kun smed to halve point i resten af turneringen og derfor også sluttede på 6 point – og en vundet indbyrdes kamp. Steen smed en klart vundet stilling mod Jens (computeren sagde på et tidspunkt +10) og fejl-/træthedsbedømte også slutstillingen mod Nina, hvor der blev taget remis i en stilling der var +2 til Steen. Så derfor måtte Steen tage til takke med 3. pladsen denne gang.
I sidste runde fik Nina og Steen store gaver fra Søren og Jonatan, som begge satte en officer i slag i åbningen. Søren valgte at give op på stedet, mens Jonatan kæmpede en brav kamp helt ind i slutspillet og undervejs faktisk lykkedes med at vinde en kvalitet tilbage for en bonde. Det ændrede dog ikke på det forventede udfald.
Jens fik hurtigt en ret overlegen stilling med de hvide brikker imod Ole. Det var en meget sikker sejr. For Ole blev det en hård omgang med blot et halvt point i de 7 partier. Men så meget desto værre for modstanderne i den næste turnering han spiller. Martin og Johnny spillede en forholdsvis hurtig remis. Martin havde vist fordel, men udsigten til at kunne nå at se Arsenal spille Champions League var lidt for fristende.
Resultaterne betød samtidig at Jens blev klubmester igen-igen med sine i alt 12½ point i 14 partier i denne sæson. Svært at hamle op med. Steen opnåede 11 point og nederlagene til Jens i de to indbyrdes partier blev afgørende.

I 1. klasse leverede Jacob Jäger-Andersen (billedet) en magtpræstation med sine 6½/7 point. Han trak hurtigt fra og selvom Søren C. havde en stærk slutspurt og også fik et fint resultat med 6/7 som ubesejret, så lignede det fra start til slut en sejr til Jacob.
I sidste runde vandt Jacob over Anders, som ellers forsøgte at skabe noget ravage med en gambit:
Søren gjorde ellers hvad han skulle imod Mogens – dog mest på grund af en større blunder fra Mogens i en ellers lovende stilling.
De to sidste partier var uden betydning for præmier og oprykning, men der blev da spillet om det alligevel! Henrik vandt forholdsvis hurtigt over Niels. Så faktisk ikke præcis hvad der skete, udover at Henrik stod bekvemt. Benno og Søren L. delte i et længere parti, hvor det var min oplevelse, at fordelen skiftede lidt frem og tilbage undervejs.
2. klasse gik desværre lidt op i hat og briller denne gang, hvilket var ærgerligt, da det var en ret jævnbyrdig gruppe. Udover at Kurt måtte trække sig ved turneringsstarten, fik vi hele fire andre partier der blev aflyst på grund af udeblivelser. Helt specielt blev det for Christian Werk, som kun nåede at spille 3 ud af sine 7 partier. Men hvis han var mødt frem til sidste runde kunne han faktisk have spillet med om en præmie. Nu vandt Salomon i stedet uden kamp og med sine 4 point opnåede han så 2. præmien i gruppen.

Linnea var også med i topkampen til det sidste. En sejr over Eskild havde betydet præmie, men lige denne aften havde Eskild besluttet at skrue bissen på og vinde i knusende stil. Lidt synd for Linnea, som i modsætning til de fleste andre ikke fik en sejr uden kamp. Men omvendt er det selvfølgelig heller ikke det man kommer for.
Torben og Brian spillede et regulært topopgør, da de havde hhv. 3 og 3½ point før runden. Jeg syntes Brian stod godt undervejs, men det endte ud i remis – hvilket også giver mening, da Brian dermed vandt gruppen, mens Torben til gengæld må nøjes med “bronze”.
Det kan se lidt forvirrende ud med forventede scorer og ny rating, når man kigger i tabellen. Det er fordi den forventede score kun omfatter faktisk spillede partier. Så hvis man har fået et point uden kamp, burde den forventede score faktisk stå som 1.0 højere.
I 3. klasse havde Amanda spillet (og vundet) sidste runde forud mod Lars. Dermed sluttede hun på flotte 5½/7 og kunne derfor kun afvente og se om/hvilken præmie det ville række til. Med i toppen var også Michael og Niels, som begge havde 5 point før sidste runde og desuden favoritværdigheden i form af hvide brikker mod dårligere scorende modstandere. Det lykkedes dem også begge at vinde, men de skulle en del igennem, før det stod klart:

Da Niels havde vundet det indbyrdes parti mod Michael, er det ham der løber med 1. pladsen. Amanda må trøste sig med at vi også har en 3. præmie, fordi vi har 10 deltager med (egentlig 11, men Heza nåede desværre kun et enkelt parti, før han måtte trække sig af personlige årsager).
I det slagne felt befandt sig blandt andet Storm og Peter. Storm fik igen vist, at han sagtens kan være med på dette niveau, men farten skal altså sættes ned, så der ikke opstår de her fejl, som bare koster, når modstanderen bruger sin betænkningstid bedre:
I klassens sidste parti vandt Jan Henrik knusende sikkert over Roberto.
Dermed takker vi af for endnu en turnering. Der er præmieuddeling for medlemmer i forbindelse med generalforsamlingen på tirsdag. Øvrige præmietagere modtager en hilsen på mobilepay fra kassereren.
Alle resultater kan ses her: https://turnering.skak.dk/TournamentActive/Details?tourId=30055
